۴.۹/۵ - (۱۳ امتیاز)

هفت شاخص کلیدی نگهداری و تعمیرات تجهیزات که باید آن­ها را ردیابی و مدیریت کنید

ردیابی شاخص‌ها یک روش مؤثر برای ارتقاء بهره‌وری است و در اینجا ۷ شاخص برتر برای نظارت و بهینه‌سازی نگهداری و تعمیرات تجهیزات به همراه محاسبات و مثال‌ها آورده شده است.

ردیابی KPIهای نگهداری و تعمیرات، یک ابزار عالی برای درک بهتر از عملکرد مدیریت تجهیزات شما و شناخت مشکلاتی که ممکن است به وجود آید، محسوب می‌شود. شاخص‌های عملکرد این امکان را فراهم می‌کنند که نگهداری و تعمیرات دارایی‌های شما را تجزیه و تحلیل کرده و به شما این اختیار را بدهند که مسائل را پیش از تبدیل شدن به مشکل اصلی، تشخیص داده و حل کنید.

این ۷ شاخص نگهداری و تعمیرات به شما یک نگاه جامع به عملکرد تجهیزات شما می‌دهند و اطلاعات لازم را فراهم می‌سازند تا بهبودهای لازم را در تجهیزات اعمال کنید. از نرم‌افزارهای مدیریت نگهداری و تعمیرات نیز می‌توانید در این فرآیند بهره‌مند شوید.

  1. MTBF (Mean Time Between Failures)

میانگین زمان بین خرابی‌ها (MTBF) یکی از مهم ترین شاخص‌های مدیریت تجهیزات است که در بحران نگهداری و تعمیرات تجهیزات نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

وقتی که در مدیریت تجهیزات حرف می‌زنیم، اولین شاخصی که به ذهن می‌آید، MTBF یا میانگین زمان بین خرابی‌ها است. ردیابی MTBF به ما این امکان را می‌دهد که با بررسی خرابی‌ها و تاریخچه نگهداری و تعمیرات، خرابی‌های آینده را پیش‌بینی کنیم.

ردیابی موفق MTBF این امکان را به ما می‌دهد که پیش از وقوع خرابی بعدی، با اقدام به نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، دارایی خود را حفاظت کنیم. با گذر زمان، می‌توانیم برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را با توجه به چرخه عمر مدل برای هر دارایی ایجاد کرده و عمر تجهیز را افزایش داده، کارایی را بهبود بخشیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

محاسبات:

MTBF = ( مدت زمانی که تجهیز مورد استفاده قرار گرفته استمدت زمان توقف برنامه ­ریزی نشده به علت خرابی ) / تعداد کل خرابی­ها

به عنوان مثال، یک سیستم HVAC که به مدت یک سال ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته کار می­کند، دارای زمان بهره­ برداری معادل ۸۷۶۰ ساعت است. در یک سال، سیستم با ۲ خرابی، یک بار برای ۱۲ ساعت و یک بار برای ۲۳ ساعت مواجه شد، لذا میزان توقف کلی معادل ۳۵ ساعت بوده است.

MTBF = ( 8760 ساعت – ۳۵ ساعت ) / ۲ مورد خرابی

MTBF = 4362.5 ساعت

این به چه معناست:

به طور متوسط، واحد HVAC، ۴۳۶۲.۵ ساعت یا به عبارتی ۱۸۱ روز و ۱۸.۵ ساعت پیش از وقوع خرابی کار می­کند. در این سناریو تکنسین ها باید دو بار در سال واحد تهویه مطبوع را بررسی کنند تا در صورت لزوم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را انجام دهند تا از خرابی­های بعدی جلوگیری شود.

  1. MTTR (Mean Time To Repair)

MTTR یا متوسط زمان تعمیرات (Mean Time To Repair) روی دیگری از سکه MTBF (میانگین زمان بین خرابی‌ها) قرار دارد. MTTR زمانی را که تکنسین برای رفع خرابی‌ها نیاز دارد، تجزیه و تحلیل می‌کند. این شاخص یک ابزار قدرتمند در برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه است، زیرا به شما یک تخمین از مدت زمان توقف لازم برای انجام تعمیرات می‌دهد.

MTTR همچنین به شما این امکان را می‌دهد که با محاسبه میانگین زمان منحصر به فرد هر یک از کارکنان برای تعمیر یک تجهیز و با توجه به خرابی‌های مشترک، عملکرد تکنسین‌های مختلف را مقایسه کنید.

ارزیابی نحوه عملکرد تکنسین‌های شما بسیار اهمیت دارد تا بتوانید درست و کامل نقاط قوت و ضعف تاسیسات خود را درک کنید. این شاخص به شما کمک می‌کند تا موقعیت‌هایی که نیاز به بهبود دارند، را شناسایی کرده و اقدامات پیشگیرانه را برای کاهش زمان توقف و افزایش بهره‌وری انجام دهید.

محاسبات:

MTTR = مدت زمان کل تعمیرات / تعداد کل تعمیرات

زمان کل تعمیرات، شمارش زمان­هایی است که به محض خراب شدن دارایی شروع می­شود و با اتمام تعمیر و استفاده مجدد دارایی متوقف می­گردد. برای ادامه با مثال استفاده شده در MTBF در بالا، مجموع خرابی ۱۲ ساعت و خرابی ۲۳ ساعت کل زمان تعمیر ۳۵ ساعت می­شود و تعداد تعمیرات ۲ مرتبه می­باشد.

MTTR = ۳۵ ساعت / ۲ خرابی

MTTR = 17.5

این به چه معناست:

تعمیر واحد HVAC به طور متوسط ۱۷.۵ ساعت طول می­کشد. این اطلاعات هنگام برنامه­ ریزی زمان توقف برای اقدامات نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه مفید خواهد بود.

  1. (Overall Equipment Effectiveness)OEE

شاخص OEE یا اثربخشی کلی تجهیزات، یک معیار جامع از اثربخشی یک دارایی است که بر پایه سه دسته اصلی، یعنی در دسترس بودن، عملکرد و کیفیت تعریف می‌شود. این شاخص به عنوان یک ابزار قدرتمند در ارزیابی کارایی و بهره‌وری تجهیزات در محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک قطعه از تجهیزات که به صورت کامل کارآمد عمل کند، نمره OEE 1 را کسب می‌کند، در حالی که تجهیزاتی که به هیچ وجه کار نمی‌کنند، نمره ۰ را دریافت می‌کنند.

OEE این امکان را به ما می‌دهد تا با دقت به عملکرد تجهیزات نظارت کنیم و درک کاملی از نقاط قوت و ضعف آنها پیدا کنیم. این شاخص می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های حیاتی مانند تعویض تجهیزات یا انجام تعمیرات مؤثر و همچنین در تدوین برنامه‌های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه بهینه کمک کند.

تعیین اثربخشی دارایی از طریق OEE، ما را قادر می‌سازد تا در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی مثل تعویض یا تعمیر تجهیزات، بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری دارایی‌ها، توسعه برنامه‌های نگهداری پیشگیرانه و حتی بهبود کیفیت تولید تصمیمات درست‌تری بگیریم. این شاخص به عنوان یک ابزار استراتژیک موثر در بهینه‌سازی استفاده از دارایی‌ها در سازمان‌ها شناخته می‌شود.

محاسبات:

OEE = در دسترس بودن x عملکرد x کیفیت

در دسترس بودن = زمان عملیاتی واقعی / زمان عملیاتی برنامه­ریزی شده

عملکرد = زمان چرخه حقیقی / زمان چرخه برنامه­ریزی شده

کیفیت = قطعات تولید شده معتبر / کل قطعات تولید شده

این فرمول OEE با در نظر گرفتن ماشین ­آلات تولیدی ساخته شده است، اما می­توان آن را در صورت نیاز برای با سایر دارایی­ ها توسعه داد. با این حال، برای این مثال، یک ماشین تولیدی را که لامپ تولید می­کند، تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.

محاسبه در دسترس بودن:

دستگاه تولید لامپ قرار بود ۱۲ ساعت در روز کار کند، اما امروز ۳ ساعت خراب شد، یعنی فقط ۹ ساعت قابل استفاده بوده است.

در دسترس بودن = ۹ ساعت / ۱۲ ساعت

در دسترس بودن = ۰.۷۵

محاسبه عملکرد:

این دستگاه قرار است هر ساعت ۵۰ لامپ تولید کند، اما امروز به طور متوسط ۴۵ لامپ در ساعت تولید کرده است.

سرعت = ۴۵ لامپ در ساعت / ۵۰ لامپ در ساعت

سرعت = ۰.۹

از ۵۴۰ لامپ تولید شده در یک روز، تنها ۵۱۵ لامپ انتظارات کیفیت را برآورده کرده­اند.

محاسبه کیفیت:

کیفیت = ۵۱۵ لامپ / ۵۴۰ لامپ

کیفیت = ۰.۹۵

برای یافتن امتیاز کل OEE، نمرات محاسبه شده در بالا را در هم ضرب کنید.

OEE = ۰.۷۵ x ۰.۹ x ۰.۹۵ 

OEE = ۰.۶۴

این به چه معناست:

در حالی که هیچ دسته­ بندی مستقلی کاملا ناکارآمد به نظر نمی­رسد، نمره ۰.۶۴ به طور قابل توجهی کمتر از نمره هدف ۱ است. استفاده از OEE برای محاسبه بازده دارایی به شما کمک می­کند تا اطلاعات دقیقی از عملکرد تاسیسات خود داشته باشید.

  1. هزینه نگهداری و تعمیرات دارایی

هزینه نگهداری و تعمیرات دارایی یک اصطلاح کلی است که دربرگیرنده جنبه‌ها و سیستم‌های مختلفی است که با این شاخص کارایی (KPI) مطابقت دارند.

یکی از روش‌های موثر برای تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، مقایسه هزینه نگهداری و تعمیرات برنامه‌ریزی شده با هزینه نگهداری و تعمیرات اضطراری است. درک اینکه بودجه شما کجا مصرف می‌شود، برای تصویب یک بودجه کارآمد بسیار حیاتی است. اگر متوجه شوید که بسیاری از هزینه‌ها به نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه برای یک تجهیز صرف می‌شود، اما تغییری در هزینه نگهداری و تعمیرات اضطراری مشاهده نمی‌کنید، ممکن است این نشانه‌ای باشد که استراتژی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه به طور موثر عمل نمی‌کند. مشاهده چنین تفاوت‌هایی باید شما را وادار به بازنگری برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه کند و پیش از ادامه به جلو، آن را دوباره ارزیابی کنید.

یک روش دیگر واجد اثر برای پیگیری هزینه‌ها، محاسبه واریانس هزینه نگهداری و تعمیرات دارایی است. واریانس هزینه تفاوت بین بودجه اختصاص یافته به یک پروژه و هزینه واقعی انجام نگهداری و تعمیرات را نمایان می‌سازد. این KPI نگهداری و تعمیرات دارایی به شما بازخوردی ارائه می‌دهد در مورد کیفیت بودجه‌تان و می‌تواند به شما کمک کند تا برای برنامه‌ریزی بودجه‌های آینده به صورت موثرتری اقدام کنید. این شاخص می‌تواند به شما کمک کند تا با نظارت دقیقتر بر هزینه‌ها، بهینه‌سازی نگهداری و تعمیرات دارایی‌ها را دست یابید و بهبودهای مستدام در عملکرد سیستم‌ها را اعمال نمایید.

محاسبات:

واریانس هزینه­ های نگهداری و تعمیرات = هزینه پیش­بینی شده نگهداری و تعمیراتهزینه واقعی نگهداری و تعمیرات

برای این مثال، هزینه پیش­بینی شده نگهداری و تعمیرات ۳۰۰ دلار و هزینه واقعی نگهداری و تعمیرات ۲۵۰ دلار را تصور کنید.

واریانس هزینه­های نگهداری و تعمیرات تجهیز = ۳۰۰$ – ۲۵۰$

واریانس هزینه­های نگهداری و تعمیرات تجهیز = ۵۰$

این به چه معناست:

هزینه نگهداری و تعمیرات انجام شده ۵۰ دلار کمتر از حد انتظار است. این پول اضافی را می­توان پس ­انداز کرد تا در راستای افزایش بودجه صرف شود. اغلب، واریانس هزینه نگهداری و تعمیرات منفی است، به این معنی که هزینه واقعی نگهداری و تعمیرات از هزینه مورد انتظار بیشتر است. کنار گذاشتن وجوه اضافی از واریانس مثبت هزینه به جبران واریانس ­های منفی هزینه کمک می­کند و بودجه شما را متعادل نگه می­دارد.

  1. هزینه تعویض در مقابل هزینه تعمیر

انجام نگهداری و تعمیرات، چه برنامه‌ریزی شده و چه اضطراری، ممکن است به میزان قابل توجهی هزینه‌بر باشد. زمانی که در یک الگوی ثابت برای انجام نگهداری و تعمیرات دارایی قرار دارید، به ویژه اگر اغلب به عنوان پاسخ به خرابی‌ها، راه‌حل‌های سریع و ارزان را انتخاب کنید، ممکن است به راحتی ارزش واقعی دارایی خود را فراموش کنید. هر زمان که تصمیم می‌گیرید زمان و پول بیشتری را به یک دارایی که به سمت فرسایش می‌رود اختصاص دهید، اهمیت دارد که هزینه جایگزینی آن را هم در نظر بگیرید.

جایگزینی‌ها اغلب هزینه‌بر هستند، این نکته قابل انکار نیست، اما در یک نقطه خاص، خرید تجهیزات جدید می‌تواند به طور معقولانه‌ای در هزینه صرفه‌جویی داشته باشد. همواره حیات‌پذیرش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات آینده، هزینه مرجع برای جایگزینی و هزینه‌های معمول تعمیرات مورد انتظار برای جایگزینی را در دسترس داشته باشید. این گزارشات به شما کمک می‌کنند تا تصمیمات هوشمندانه‌تری در مورد نگهداری و تعمیرات دارایی‌ها اتخاذ کنید و از نظر مالی بهینه‌سازی داشته باشید.

محاسبات:

هزینه تعمیرات = هزینه سالانه مورد انتظار نگهداری و تعمیرات تجهیزات موجود

هزینه جایگزینی = ) هزینه تعویض / طول عمر دارایی جایگزین ) + هزینه سالانه مورد انتظار نگهداری و تعمیرات

به عنوان مثال، شما در حال حاضر تجهیزی با هزینه نگهداری و تعمیرات سالانه ۲۰۰ دلار دارید. تعویض این تجهیز ۱۰۰۰ دلار هزینه دارد. پیش­بینی می­شود دارایی جدید ۱۵ سال با هزینه­های نگهداری و تعمیرات سالانه ۱۰۰ دلار دوام بیاورد.

هزینه تعمیر ( سالانه ) = ۲۰۰ $

هزینه جایگزینی ( سالانه ) = ( ۱۰۰۰ دلار / ۱۵ سال ) + ۱۰۰ $

هزینه جایگزینی ( سالانه ) = ۱۶۶.۶۷ $

 

این به چه معناست:

از آنجایی که هزینه سالیانه جایگزینی، ۱۶۶.۶۷ دلار و ارزان­تر از هزینه سالانه نگهداری و تعمیرات، یعنی ۲۰۰ دلار است، منطقی است که بر روی یک تجهیز جدید به قیمت ۱۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کنید و در طول زمان در هزینه­های خود صرفه جویی کنید.

  1. درصد نگهداری و تعمیرات اضطراری

ردیابی نگهداری و تعمیرات اضطراری به شما تصویر جامعی از موفقیت برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در تاسیسات را ارائه می‌دهد. حتی در یک تأسیسات بهینه و کارآمد، نگهداری و تعمیرات اضطراری به عنوان یک جنبه حیاتی و اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود. نسبت مناسب بین نگهداری و تعمیرات اضطراری و برنامه‌ریزی شده، حدوداً از ۲۰-۱۰ درصد تا ۹۰-۸۰ درصد متغیر است.

در صورتی که نسبت فعلی شما به نفع نگهداری و تعمیرات اضطراری است، از شاخص MTBF (میانگین زمان بین خرابی‌ها) بهره ببرید تا به شما در اجرای یک برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه کمک کند. این شاخص مفهومی مهم است که میانگین زمان بین دو خرابی متوالی را نشان می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد که تعمیرات پیشگیرانه را قبل از ایجاد مشکلات جدی برنامه‌ریزی کنید. با استفاده از این شاخص، می‌توانید خرابی‌های آینده را پیش بینی کرده و به موقع واکنش نشان دهید که از بهبود بهره‌وری و عملکرد تجهیزات به طور چشمگیری پشتیبانی می‌کند. به وسیله این ردیابی دقیق، می‌توانید هزینه‌ها را بهینه‌سازی کنید و از افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها بهره‌مند شوید.

محاسبات:

درصد نگهداری و تعمیرات اضطراری = نگهداری و تعمیرات اضطراری / کل نگهداری و تعمیرات

اگر در مجموع ۱۷ ساعت نگهداری و تعمیرات روی یک تجهیز انجام دهید که ۳ ساعت آن به دلیل خرابی خود به خودی است، درصد نگهداری و تعمیرات اضطراری شما ۱۸ درصد است.

درصد نگهداری و تعمیرات اضطراری = ( ۳ ساعت / ۱۷ ساعت ) X 100

درصد نگهداری و تعمیرات اضطراری = ۱۸%

این به چه معناست:

۱۸ درصد، یک درصد نگهداری و تعمیرات اضطراری درست است، اما هنوز جا برای بهبود وجود دارد!

  1. زمان حل دستورکار

با ثبت درخواست کار نگهداری و تعمیرات، زمان حل مشکلات فوراً شروع می‌شود و به محض حل موضوع توسط تکنسین، ثبت متوقف می‌گردد. این شاخص نگهداری و تعمیرات دارایی تصویر جامعی از عملکرد تیم شما و پیچیدگی مسائل نگهداری و تعمیرات را ارائه می‌دهد. هر چه زمان حل دستورکار کمتر باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت؛ به این معنی که تکنسین‌های شما به سرعت مشکلات را بلافاصله پس از وقوع آن‌ها حل می‌کنند.

برای بهینه‌سازی زمان حل دستورکار، می‌توان اقدامات مختلفی را انجام داد که اکثر آنها به KPIهای نگهداری و تعمیرات ارائه شده در بالا مرتبط هستند. تمرکز بر نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه برنامه‌ریزی شده، تعداد دستورکارهای واکنشی را کاهش می‌دهد. هر چه تعداد دستورکارها کمتر باشد، انباشتگی کمتر خواهد بود؛ به این معنی که تیم شما همواره در صدر درخواست‌های نگهداری و تعمیرات خواهد بود و دستورکارها را سریع‌تر حل خواهد کرد.

استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی نگهداری و تعمیرات می‌تواند راهی موثر برای بهبود زمان حل دستورکارها باشد. نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات ساینا، وظایف را مدیریت، سازماندهی و اولویت‌بندی کرده و زمان صرف شده در این زمینه را افزایش داده و در نهایت میانگین زمان پاسخگویی به دستورکار را کاهش می‌دهد.

استفاده از KPIها برای ردیابی نگهداری و تعمیرات دارایی و بهینه‌سازی عملکرد دارایی، شما را به سطح بعدی ارتقا می‌دهد. برای مدیریت بهتر این KPIها، پیاده‌سازی نرم‌افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات تجهیزات را در نظر بگیرید. نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات ساینا، علاوه بر مدیریت و ردیابی KPIهای نگهداری و تعمیرات ذکر شده در بالا، به شما اطلاعات دقیق و گزارش‌های کارآمدی را ارائه می‌دهد تا به شما در بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها کمک کند.

برای دریافت مشاوره رایگان و دموی نرم افزار نگهداری و تعمیرات با ما تماس بگیرید

تلفن : ۳۶۲۶۱۸۶۳ -۰۳۱ داخلی ۲۰ و۲۲

همراه : ۹۴۱۶-۶۹۴-۰۹۱۹