به این مطلب رای بدهید

مزایای نرم افزار CMMSبرای افزایش زمان ماندگاری در صنعت غذا و نوشیدنی

در صنعت غذا و نوشیدنی، مهم است که فرآیند تولید سریع و بدون خلل باشد تا از هزینه‌های ناخواسته جلوگیری شود. استفاده از یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات جامع می‌تواند به شما کمک کند تا کارتان را همیشه روان و بدون مشکل انجام دهید.

اگر محصولاتی که فاسد شدنی هستندد در خط تولید مشکل پیدا کنند، یک شرکت ممکن است در عرض یک روز مبالغ هنگفتی ضرر کند.محصولات ممکن است به موقع به دست مشتریان نرسند و کارکنان ممکن است ناچار به اضافه‌کاری برای تعمیر تجهیزات شوند، که خود این تعمیرات می‌تواند هزینه‌های بزرگ غیرمنتظره‌ای به همراه داشته باشد. علاوه بر این، این مشکلات می‌توانند تولید را کاهش دهند و به تولید کارخانه آسیب بزنند. اگر ماشین‌ها به طور منظم بررسی و تعمیر نشوند، ممکن است ناگهان خراب شده و باعث توقف بزرگی در تولید شوند. به خصوص در صنعت غذا و نوشیدنی که دقت بالایی لازم دارد، مثل تولید نوشابه، سرویس و نگهداری دوره‌ای و پیشگیرانه می‌تواند از این اختلالات جلوگیری کند.

۱-نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

وقتی تجهیزات به دقت و به صورت مداوم تعمیر و نگهداری شوند، تکنسین‌ها می‌توانند اطمینان داشته باشند که ماشین‌ها به خوبی کار می‌کنند. تجهیزات یا سیستم‌هایی که فقط هنگام بروز مشکل تعمیر می شوند معمولاً با خرابی‌های دائمی روبرو می‌شوند. اگر بتوان برای جلوگیری از این خرابی‌ها قبل از به وجود آمدن، برنامه‌ریزی دقیقی برای تعمیر و نگه‌داری انجام داد، بسیاری از خرابی ها کاهش می‌یابد و تکنسین‌ها هم فرصت می‌یابند تا کیفیت کارشان را بالا ببرند. به این نوع تعمیر و نگه‌داری, “نگهداری پیشگیرانه” می‌گویند.

برای نگهداری پیشگیرانه، هدف این است که تکنسین‌ها به طور ایده‌آل ۸۰ درصد از وقت خود را به جلوگیری از بروز مشکلات اختصاص دهند و فقط ۲۰ درصد باقی‌مانده را به رفع مشکلاتی که به طور ناگهانی پیش آمده است، بپردازند.برای نمونه ، یکی از نوشابه سازی که با آن صحبت کردیم، نحوه نگهداری برنامه ریزی شده را توضیح داد:

تا جای ممکن، مراقبت و تعمیرات ما برنامه‌ریزی شده است. دستگاه تولید نوشابه یک برنامه ویژه دارد که هدف آن تمیز کردن تمام دستگاه های درگیر تولید است، تا بتوانیم در زمان مناسب از تجهیزات خود بهره ببریم. کیسه‌های ما دارای بارکد هستند و از طریق ویژگی‌های نرم‌افزار، پیگیری می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که هر قسمت از برنامه تمیز کردن  خط تولید به خوبی انجام شده است.

همواره نیاز است که یک سطح از نگهداری و تعمیرات بدون برنامه‌ریزی برای تکنسین‌ها وجود داشته باشد. به منظور سهولت در انجام تعمیرات و نگهداری اضطراری، نرم‌افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات(CMMS) امکان دسترسی  و ثبت اطلاعات از طریق تلفن همراه را برای تکنسین‌ها فراهم می‌کند.

تکنسین‌های با تجربه با سرعت در تمام محل‌های کار حرکت می‌کنند. امکان دسترسی به اطلاعات مورد نیاز در هنگام نیاز، به آنها کمک می‌کند تا کارهای خود را بهتر و سریع‌تر انجام دهند. دیگر نیازی به دویدن به سمت کامپیوترهای شخصی برای وارد کردن اطلاعات تجهیزات یا گم شدن قطعات در هنگام تعمیر در محل نیست. تکنسین‌ها می‌توانند به‌سرعت دستور کارها را به‌روزرسانی کرده و با به‌روزرسانی قطعات یدکی در هنگامی که نیاز به سفارش دارند، از وضعیت موجودی قطعات آگاه شوند.

 ۲.نظارت بر شرایط

نرم افزار های CMMS  به عنوان یک مرکز جمع‌آوری داده‌ها عمل می‌کند. این سیستم به تجهیزاتی ذکه توانایی نظارت و انتقال اطلاعات به‌طور مستقیم به CMMS را دارند، این امکان را می‌دهد، که تکنسین‌ها بتوانند به‌صورت لحظه‌ای داده‌های حیاتی را مشاهده کنند و تشخیص دهند که چه زمانی یک تجهیز ممکن است در زمان واقعی به مشکل بخورد. نرم افزار های نگهداری و تعمیرات قادر به ردیابی اطلاعات متنوعی است که شامل وضعیت فنی تجهیزات، برنامه‌ریزی زمانی تعمیر و نگهداری، مصرف سوخت و انرژی، موجودی قطعات یدکی و سوابق تعمیرات می‌شود. این ابزار به تکنسین‌ها این امکان را می‌دهد که با دسترسی به اطلاعات جامع و به‌روز، تصمیمات بهتری در زمینه تعمیر و نگهداری انجام دهند.بعضی از این داده های حیاتی شامل موارد زیر است:

  • دمای تجهیزات از طریق تصویربرداری مادون قرمز.
  • ویسکوزیته روان کننده و سایش فلزات از طریق آنالیز روغن.
  • حالات فشار برای سیال و جریان هوا.
  • کاویتاسیون و آسیب ناشی از سایش
  • فرکانس های ارتعاش برای تشخیص لقی ساختاری، ناهماهنگی، مشکلات یاتاقان، فرسودگی شیار و بسیاری از مشکلات الکتریکی.
  • نوشابه سازی دیگری که با آن صحبت کردیم،آسیب های سایش سیستم درب بطری خود را کنترل می کند:

ما ابتدا با اندازه گیری چین و چروک‌های روی درب ها را انجام می‌دهیم و به دنبال هر گونه تغییرات یا جابجایی در آن‌ها می‌گردیم. اگر درب خیلی سفت یا شل شود، مجدداً آن را ارزیابی کرده و آزمایش‌هایی انجام می‌دهیم. ما پیشنهادها و شیوه‌های آزمایشی را برای اندازه‌گیری ساییدگی و پارگی، اندازه‌گیری شدت قرار گرفتن تاج روی بطری برای فشار دادن آن و بررسی برخی از قطعات در معرض سایش دنبال می‌کنیم.

خطوط تولیدی که به دقت بیشتری نسبت به آنچه که با تعمیر و نگهداری پیشگیرانه در دسترس است نیاز دارند، می‌توانند به بهترین شکل از تعمیر و نگهداری پیش‌بینی استفاده کنند. این استراتژی از داده‌هایی که از حسگرهای ماشین جمع‌آوری می‌شوند بهره می‌برد. این داده‌ها را در CMMS ردیابی کرده و به تکنسین‌ها این امکان را می‌دهد تا زمان انجام تعمیرات را به بهترین شکل ممکن ترسیم و برنامه‌ریزی کنند.

یکی از مسائل رایج در تعمیر و نگهداری پیشگیرانه این است که زمانی که تعمیرات به صورت مکرر برنامه‌ریزی می‌شوند، اغلب قبل از اینکه لازم باشد انجام می‌شوند. انجام تعمیرات به منظور باز کردن یک دستگاه بسیار هزینه‌بر است، به حدی که حتی اگر دستگاه نیاز به تعمیر فوری نداشته باشد، انجام تعمیر در زمانی که نیروی کار از پیش در دسترس است، هزینه‌ی کمتری دارد. در تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده، که در آن تعمیرات به یک برنامه زمان‌بندی تعیین‌شده وابسته نیست، تکنسین‌ها به جای آنکه تعمیرات را زمانی که دستگاه باز است انجام دهند، از داده‌ها برای ردیابی نیاز به تعمیر استفاده می‌کنند و می‌توانند منتظر بمانند تا دستگاه را تا زمان لازم باز کنند. این رویکرد به ماشین اجازه می‌دهد تا به نقطه خرابی نزدیک‌تر عمل کند و هزینه قطعات یدکی را فقط در مواقع ضروری کاهش دهد.

۳- بهبود ردیابی انطباق

صنایع مواد غذایی و آشامیدنی باید استانداردهای زیادی را هم برای توسعه محصولات خود و هم برای ایمنی ماشین آلات خود دنبال کنند. انطباق نقش بزرگی در پشت صحنه بازی می کند و بهترین شیوه های شرکت را هدایت می کند.

نرم‌افزار CMMS قادر است بسیاری از فرآیندهای کلان یک مرکز و تطابق آن با مقررات ایالتی و فدرال را به‌صورت مستند کند. نگه‌داشتن دیجیتال این اسناد منجر به صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف کاغذ می‌شود و آنها را در دسترس کارمندان قرار می‌دهد تا هر زمانی که نیاز شد، به آنها دسترسی داشته باشند. همچنین، ذخیره تاریخچه داده‌های مرتبط با تعمیر و نگهداری نیز می‌تواند در فرآیند ممیزی بهبود و کمک نماید. برخی از جزئیات در راه‌حل‌های CMMS که می‌توانند در افزایش انطباق نقش داشته باشند، شامل موارد زیر هستند:

  • درخواست سفارش کار
  • گارانتی های تجهیزات
  • رسید قطعات
  • موجودی قطعات یدکی
  • ساعات کار

بزرگترین فایده‌ی استفاده از CMMS در نحوه‌ی ذخیره داده‌ها این است که این امکان را به کاربران می‌دهد تا گزارش‌های دوره‌ای را اجرا کنند و با این کار، بتوانند کسب و کار را در جهت تحقق اهداف حفظ کنند. زمانی که همه به اطلاعات اصلی دسترسی داشته باشند، کسب و کار می‌تواند بر تعیین اهداف خود متمرکز شده و بهبودهای لازم را اعمال کند.

نتیجه نهایی: نرم افزارهایCMMSبه شرکت‌ها قابلیت مهمی ارائه می‌دهد تا استانداردهای مختلف خود را بهبود بخشند؛ به‌عنوان مثال، با ردیابی آخرین زمان تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات یا ساعات اضافه کاری تکنسین‌ها. این اطلاعات به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند که زمینه‌هایی که می‌توانند سودآوری و انطباق خود را بهبود بخشند، با دقت بیشتری شناسایی و به‌صورت روشن ارائه دهند. نرم افزارهایCMMS به عنوان یک ابزار مدیریتی قدرتمند، توانمندی‌هایی را فراهم می‌کند که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی دقیق‌تر و کارایی بیشتری داشته باشند و در نهایت به بهبود عملکرد و افزایش سودآوری بپردازند.

نرم افزار cmms در صنایع غذایی و نوشیدنی

برای دریافت مشاوره رایگان و دموی نرم افزار نگهداری و تعمیرات با ما تماس بگیرید.

تلفن : ۳۶۲۶۱۸۶۳ -۰۳۱ داخلی ۲۰ –   همراه : ۰۹۱۹۶۹۴۹۴۱۶

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید. Sayna_system@