به این مطلب رای بدهید

برنامه ریزی و زمانبندی تعمیرات برای خروج از وضعیت اضطراری

برنامه ریزی و زمانبندی نگهداری، در قلب یک سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات موثر قرار دارند. ولی متاسفانه در مدیریت دارایی مدرن نادیده گرفته می شوند. از طریق استفاده از دستورات کاری و یک CMMS، برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات، زمانبندی و کنترل روزانه یا هفتگی را پوشش می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که کارهای برنامه‌ریزی شده انجام می‌شود و از منابع موجود به‌طور بهینه استفاده می‌شود. با این حال، بسیاری از سازمان‌ها هنوز در تلاش هستند تا برنامه‌ریزی و زمانبندی نگهداری و تعمیرات را خودشان انجام دهند.

اکثر سازمان‌های دارای تجهیزات زیاد می‌دانند که برنامه‌ریزی و زمانبندی نگهداری و تعمیرات کارآمد و مؤثر یکی از فرآیندهای اساسی است که می‌تواند به قابلیت اطمینان تجهیزات و به دستیابی به برتری عملیاتی کمک کند. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که اکثر شرکت‌ها هنوز برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات را به طور مؤثر انجام نمی‌دهند و در نتیجه تأثیر منفی بر اثربخشی کار، زمان تعمیر، زمان به‌روزرسانی تجهیزات، قابلیت اطمینان تجهیزات و هزینه دارد. در درازمدت، خرابی و نگهداری و تعمیرات بدون برنامه یا برنامه ریزی نشده، ظرفیت و سود کسب و کار را از بین می برد.

برای به دست آوردن آرامش خاطر و محدود کردن زمان از کار افتادن تا آنجا که ممکن است، یک سازمان باید برنامه های نگهداری و تعمیرات ساختاریافته و با مدیریت دقیق را اجرا کند.

بدون برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، زمان آماده به کاری تیم تعمیرات برای یک شرکت به طور متوسط تنها ۳۵ درصد است. این بدان معناست که برای هر تکنسینی که در روز ۸ ساعت کار می کند، تنها ۲.۸ ساعت از آن روز صرف کار روی تجهیزات می شود. با این حال، اجرای برنامه ریزی و زمانبندی مناسب نگهداری و تعمیرات می تواند زمان آماده به کاری تیم تعمیرات را از ۳۵% به ۶۵% افزایش دهد. در این سطح از کارایی، یک تکنسین که در روز ۸ ساعت کار می کند، ۵.۲ ساعت کار واقعی را تکمیل می کند. با استفاده بهینه از ۶۵ درصد از زمان مهندسان، تنها ۳۵ درصد از زمان آنها تلف می شود. این بهبود سازمان را قادر می سازد تا از وضعیت نگهداری و تعمیرات اضطراری دور شود و کارایی کلی نیروی کار را بهبود بخشد.

۱- مشکل را شناسایی کنید

نیاز به تعمیر و نگهداری می تواند در اثر خرابی، یاتاقان پر سر و صدا یا نشت روغن ایجاد شود. پس از شناسایی، مشکل باید به بخش نگهداری و تعمیرات گزارش شود. این معمولاً از طریق یک درخواست کاری انجام می شود تا برنامه ریزی و زمان بندی انجام شود.

۲- نگهداری و تعمیرات را برنامه ریزی کنید

“برنامه ریزی” شامل تصمیم گیری در مورد آنچه که دقیقاً باید انجام شود، تعیین اولویت، و تعریف توالی فعالیت ها و مهارت های مورد نیاز است. اطمینان حاصل کنید که همه منابع، مواد، نیروی کار، خدمات قراردادی، تجهیزات تخصصی، ابزار و اطلاعات در دسترس هستند. حتی ممکن است نیاز به پیمانکاران خارجی، خرید اقلام یا اخذ مجوزهای کاری وجود داشته باشد که همه این موارد باید از قبل تنظیم شده باشند.

برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات ابزاری حیاتی برای کاهش زمان خرابی و به حداکثر رساندن ارزش نگهداری پیشگیرانه است. بنابراین برنامه ریز تعمیر و نگهداری باید از مهارت های فنی و دانش تجهیزات برای انجام این برنامه ریزی برخوردار باشد.

۳- کارها را زمان بندی کنید

“زمانبندی” شامل تصمیم گیری در مورد زمان انجام کار است. این به سطح اولویت کار و در دسترس بودن منابع و تجهیزاتی که باید تعمیر شوند بستگی دارد. بسیاری از سازمان ها نگهداری و تعمیرات را برای یک دوره خاص در طول هفته یا ماه کاری برنامه ریزی می کنند. نگهداری و تعمیرات آخر هفته هرگز مطلوب نیست زیرا در بسیاری از موارد تامین کنندگان در دسترس نیستند و پرسنل گران هستند.

الزامات قانونی در رابطه با بازرسی ها به طور کلی کاملاً دقیق و سخت است، بنابراین سعی کنید در ابتدای هر سال یک برنامه نگهداری و تعمیرات ۵۲ هفته ای طراحی کنید. برای بهبود صحت و کیفیت اطلاعات، این طرح را به صورت دوره ای مرور کنید. الزامات نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و اصلاحی را با بخش تولید در میان بگذارید تا آنها نیاز به زمانبندی نگهداری را کاملاً درک کنند.

۴- کار را به افراد خاصی اختصاص دهید

اگرچه این امر به سازمان بستگی دارد، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • پرسنل تعمیر و نگهداری خود را به مناطق یا قطعات خاصی از تجهیزات اختصاص دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که فرد تخصیص داده شده مهارت های لازم برای انجام وظیفه را دارد.
  • در مورد نوع کاری که به پیمانکاران خارجی تخصیص داده می شود کاملاً شفاف عمل کنید.

در صورت لزوم، انجام تجزیه و تحلیل خطر برای شناسایی خطرات و تدوین برنامه های اقدام برای کنترل دسترسی به مناطق پرخطر. برنامه های شما باید شامل مجوزهای کار داغ، مجوزهای فضای محدود و مراحل قفل شود.

۵- اطمینان حاصل کنید که کار به درستی انجام شده است

معمولاً این مسئولیت سرپرست نگهداری و تعمیرات است که تأیید کند که کار تعمیر و نگهداری استانداردهای کیفی مورد نیاز را برآورده می کند، معمولاً از طریق مشاهدات شغلی برنامه ریزی شده انتخاب شده. برنامه ریز (یا در برخی موارد، زمانبندی نگهداری و تعمیرات) باید برنامه های باقیمانده یا درخواست های کاری را نظارت کند تا مطمئن شود که کار برنامه ریزی شده واقعاً انجام شده است.

۶- مشکل را تجزیه و تحلیل کنید و تصمیم بگیرید که چگونه از تکرار آن جلوگیری کنید

علت اصلی شکست های عمده را تجزیه و تحلیل کنید و اقدامات اصلاحی را برای جلوگیری از وقوع مجدد، انجام دهید. اقدامات اصلاحی می تواند شامل آموزش، تغییر در برنامه نگهداری پیشگیرانه یا طراحی مجدد تجهیزات باشد. شکست یا شکست فرآیند مدیریت اغلب در یک شکست بزرگ نادیده گرفته می شود. در این موارد، اقدام اصلاحی ممکن است ارتقاء سیستم باشد.

هنگامی که تمام این شش مرحله اساسی به درستی اجرا و ترکیب شوند، برنامه ریزی تعمیر و نگهداری می تواند به سطوح بسیار بالاتری از کارایی دست یابد. این منجر به اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات مرتبط با دارایی های مهم در کارخانه و حتی چندین کارخانه می شود. اگرچه این یک فرآیند یک یک روزه نیست، بنابراین اگر فکر می کنید ممکن است خیلی طولانی شود، تسلیم نشوید. مزایای آن واقعاً ارزشش را دارد.

برنامه ریزی و زمانبندی تعمیرات
برنامه ریزی و زمانبندی تعمیرات

برای دریافت مشاوره رایگان و دموی نرم افزار نگهداری و تعمیرات با ما تماس بگیرید.

تلفن : ۳۶۲۶۱۸۶۳ -۰۳۱ داخلی ۲۰ –   همراه : ۰۹۱۹۶۹۴۹۴۱۶

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید. Sayna_system@