به این مطلب رای بدهید

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه شامل چه مواردی می­شود؟

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

چنانچه تمایل دارید قابلیت اطمینان دارایی­ها و تجهزاتتان را بهبود بخشید و در عین حال هزینه­های نگهداری و تعمیرات را کاهش دهید، به نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه نیاز دارید.

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ( PM ) یک رویکرد پیشگیرانه برای نگهداری و تعمیرات است که هدف آن حفظ یک دارایی در شرایط کاری خوب با رفع مشکلات قبل از وقوع خرابی است. این عمل با برنامه­ریزی نگهداری و تعمیرات در فواصل منظم، زمان­های از کار افتادگی غیر مترقبه را کاهش می­دهد.

هنگامی که PM به طور مداوم انجام شود، می­تواند به سازمان­ها کمک کند تا هزینه­های مرتبط با زمان­های خرابی برنامه ریزی نشده را به حداقل برسانند، هزینه نگهداری و تعمیرات را کاهش و قابلیت اطمینان را افزایش دهند.

وزارت انرژی ایالات متحده تخمین می­زند که PM می­تواند تا ۱۸ درصد بیشتر در هزینه­های نگهداری و تعمیرات صرفه جویی کند. این مقاله به بررسی انواع مختلف نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و آنچه که باید در برنامه PM خود بگنجانید، می­پردازد.

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه زمان از کار افتادگی تجهیزات را به حداقل می­رساند، طول عمر دارایی­ها را بهبود می­بخشد و هزینه­ های نگهداری و تعمیرات را کاهش می­دهد.

رایج ترین اقدامات نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه عبارتند از:

  • بازرسی ­­ها
  • تمیزکاری
  • روغن­کاری
  • اصلاحات
  • تعمیرات
  • تعویض قطعات

فعالیت های PM به طور منظم برای کاهش احتمال خرابی انجام می­شود. این فعالیت ها در طول شرایط عملیاتی عادی یک دارایی انجام می­شوند. مدیران عملیاتی و نگهداری و تعمیرات فعالیت PM را بر اساس توصیه­های سازنده، متوسط چرخه عمر دارایی یا الگوهای رفتاری پیشین آن برنامه ریزی می­کنند.

منابعی که معمولا برای تکمیل فعالیت های PM مورد نیاز است شامل دستگاه­های حسگر، آچارها، مته­ها، بالابرها و … است.

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

سیستم­های مدیریت نگهداری و تعمیرات کامپیوتری ( CMMS ) امور بهره­ برداری و نگهداری از جمله برنامه­ریزی، زمان بندی و پیگیری دستورکارها را سازماندهی می کند. CMMS همچنین می­تواند سوابق دارایی­ها را ذخیره نماید، دارایی­ها را مدیریت کند و بر روند هزینه­های نگهداری و تعمیرات نظارت داشته باشد.

با وجود این که ۳۹ درصد مدیریت نگهداری و تعمیرات امروزی هنوز متکی به سوابق کاغذی هستند، استفاده از CMMS مزایای زیادی دارد. یک CMMS، امکانات دسترسی از راه دور به اطلاعات، مشاهده داده­های نگهداری و تعمیرات به صورت لحظه­ای، ردیابی خودکار دستورکارها و ردیابی دارایی­های را فراهم می­کند.

این نرم افزارها همچنین ارتباط بین مدیران نگهداری و تعمیرات و تکنسین­ها را با امکان به اشتراک گذاری به روز رسانی لحظه­ای و گزارشات نگهداری و تعمیرات بهبود می­بخشد.

انواع نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ( PM )

فعالیت های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه با هدف کاهش زمان­های خرابی برنامه­ریزی نشده انجام می­شود. فعالیت های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه معمولا در سه دسته کلی طبقه بندی می شوند. که عبارتند از:

  • نگهداری و تعمیرات دوره ای:

    این نوع نگهداری و تعمیرات شامل فعالیت های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه است که در فواصل زمانی برنامه­ریزی شده انجام می­شود. این امور می­توانند به صورت هفتگی، ماهانه، فصلی یا سالانه انجام شوند. به طور مثال، شما می توانید روغن موتور خود را هر سه ماه یک بار تعویض کنید. کتاب راهنمای تجهیزات معمولا حاوی برنامه­های نگهداری و تعمیرات توصیه شده برای یک دارایی است. نگهداری و تعمیرات دوره­ای به عنوان نگهداری و تعمیرات مبتنی بر زمان شناخته می شود.

  • نگهداری و تعمیرات مبتنی بر میزان کارکرد:

    برنامه­ریزی این نوع نگهداری و تعمیرات بر اساس متغیرهای استفاده از تجهیزات است. چنین تجهیزاتی معمولا دارای میتر برای اندازه­گیری نقاط مهم استفاده هستند. نمونه­ای از نگهداری و تعمیرات مبتنی بر میزان کارکرد، تعویض روغن موتور هر ۳۰۰۰ مایل است.

  • نگهداری و تعمیرات پیشبینانه ( PdM ):

    PdM شکل پیشرفته­ای از PM است که از دستگاه­های حسگر و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده­ها به منظور پیش­بینی زمان بهینه برای انجام نگهداری و تعمیرات جهت جلوگیری از خرابی، استفاده می­کند. هدف PdM انجام نگهداری و تعمیرات درست قبل از وقوع خرابی برای حذف خطر نگهداری و تعمیرات کم یا بیش از حد است. نمونه­ای از PdM استفاده از تجزیه و تحلیل ارتعاشی در ماشین آلات با چرخش بالا برای تشخیص عدم تعادل، ناهماهنگی یا سایش یاتاقان است. هنگامی که نوسانی در ارتعاشات ماشین وجود دارد، این نوع نگهداری و تعمیرات انجام می شود.

نمونه هایی از نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

تقریبا هر صنعت و سازمانی یک برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را اجرا می­کند. نمونه هایی از نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه عبارتند از:

  • روانکاری قطعات متحرک:

    اصطکاک می­تواند باعث خرابی ماشین و اختلال در تولید شود. گرمای تولید شده از اصطکاک نیز می­تواند منجر به آتش سوزی شود. از آنجایی که ماشین­ها دائما کار می­کنند، احتمال اصطکاک زیاد است. روانکاری منظم قطعات متحرک دستگاه می­تواند به کاهش اصطکاک و خرابی برنامه­ریزی نشده کمک کند.

  • تعویض فیلترهای HVAC ( گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع ):

    با گذشت زمان، فیلترهای HVAC مسدود می­شوند و می­تواند منجر به خرابی کل سیستم شود. تعمیر یا تعویض سیستم­های خراب شده تهویه مطبوع ( HVAC ) هزینه بیشتری نسبت به تعویض فیلترها هر شش ماه یکبار دارد.

  • نگهداری و تعمیرات یخچال:

    اگر یک رستوران دارید، یخچال فریزر یک دارایی حیاتی برای کسب و کار شما است. فعالیت­های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یخچال شامل بررسی درزگیرهای درب برای نشتی، یخ زدایی کردن یخ­های جمع شده، تخلیه قطره چکان و تمیز کردن سیم پیچ کندانسور به طور منظم است.

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را با استفاده از نرم افزار نگهداری و تعمیرات ساینا ( Sayna CMMS ) به طور خودکار انجام دهید

صرف نظر از اندازه سازمان شما، یک برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه برای دستیابی به اهداف نگهداری و تعمیرات کوتاه مدت و بلند مدت کلیدی است. CMMS می­تواند به شما کمک کند تا از برنامه PM تاسیسات خود بهترین بهره را ببرید.

با استفاده از نرم افزار نگهداری و تعمیرات ساینا شما می توانید:

  • دستورکارهای PM به طور اتوماتیک بر اساس زمان، کارکرد و یا رخداد ایجاد کنید.
  • دستورکارها را هم به تیم ها و هم به افراد اختصاص دهید.
  • نظارت بر پیشرفت بر اساس دسته نگهداری و تعمیرات، سطح اولویت، زمان خرابی و … داشته باشید.
  • هزینه های نگهداری و تعمیرات را برای بهره وری و صرفه­جویی بیشتر تجزیه و تحلیل کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان و دموی نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات با ما تماس بگیرید.
تلفن : ۳۶۲۶۱۸۶۳ -۰۳۱ داخلی ۲۰ و۲۲

همراه : ۹۴۱۶ ۶۹۴ ۰۹۱۹ و ۹۴۱۴ ۶۹۴ ۰۹۱۹