به این مطلب رای بدهید

درک معیارهای نگهداری و تعمیر

درصد نگهداری برنامه ریزی شده

این مقاله همه مطالبی را که باید در مورد درصد نگهداری و تعمیر برنامه ریزی شده (PMP) بدانید، از جمله اینکه چیست، چگونه آن را محاسبه کنید و چگونه از PMP برای بهبود برنامه ریزی نگهداری خود استفاده کنید، توضیح می دهد.

فهرست مطالب این مقاله:

  1. PMP چیست؟
  2. فرمول PMP
  3. معیار PMP
  4. نحوه بهبود PMP
  5. مزیت نهایی برنامه ریزی نگهداری بهتر

PMP چیست؟

هرگز ایده خوبی نیست که بدون لیست مواد مورد نیاز وارد سوپرمارکت شوید. اگر گرسنه باشید این خطر دو برابر بیشتر است. بدون برنامه، سردرگم شدن، فراموش کردن اقلام و خرج کردن بیش از حد برای مواد غیر ضروری بسیار ساده است.

همه این مشکلات در هنگام نگهداری و تعمیر بزرگتر می شوند. نگهداری و تعمیر برنامه ریزی نشده زمان و هزینه زیادی را هدر می دهد و تولید را چندین مرحله به عقب می اندازد. به همین دلیل است که درصد نگهداری و تعمیر برنامه ریزی شده یک معیار مهم است.

PMP مقدار نگهداری و تعمیر برنامه ریزی شده در مقابل برنامه ریزی نشده را در تجهیزات شما محاسبه می کند. به عبارت دیگر، به شما می گوید که آیا نگهداری و تعمیر را کنترل می کنید یا اینکه نگهداری و تعمیر شما را کنترل می کند.

ردیابی، تجزیه و تحلیل و بهبود PMP منجر به بهبود فرآیندها، خرابی کمتر، زمان‌بندی بهتر و منابع بهینه می‌شود.

فرمول PMP

قبل از محاسبه PMP، مهم است که تفاوت بین نگهداری و تعمیر برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده را درک کنید.

نگهداری و تعمیر برنامه ریزی شده

کار را پیش بینی می کند و فرآیندی را برای تکمیل آن از ابتدا تا انتها ایجاد می کند. نگهداری پیشگیرانه، مبتنی بر شرایط، پیش‌بینی‌کننده، و تعمیرات اجرا شده تا خرابی، همه از انواع تعمیرات برنامه‌ریزی‌ شده هستند. نگهداری برنامه ریزی شده نمی تواند اضطراری باشد.

نگهداری و تعمیر برنامه ریزی نشده

هر گونه نگهداری و تعمیر است که از قبل پیش بینی نشده باشد. غیرمنتظره است و بخشی از جریان عادی فعالیت های نگهداری و تعمیر نیست. نگهداری و تعمیر برنامه ریزی نشده و نگهداری اضطراری اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، همه انواع نگهداری و تعمیر می تواند بدون برنامه ریزی باشد. به عنوان مثال، یک تکنسین ممکن است در حال تعمیر بخشی از دارایی باشد و متوجه شود که بخشی دیگر در حال خراب شدن است. تکنسین آن قطعه را قبل از اینکه باعث خرابی شود تعویض می کند. این نگهداری و تعمیر پیشگیرانه برنامه ریزی نشده است.

برای محاسبه درصد نگهداری برنامه ریزی شده، با تقسیم تعداد ساعات نگهداری و تعمیر برنامه ریزی شده بر تعداد کل ساعات نگهداری در همان دوره شروع کنید. این عدد را در ۱۰۰ ضرب کنید تا درصد نهایی را بدست آورید.

PMP = ساعات نگهداری و تعمیر برنامه ریزی شده ÷ کل ساعت نگهداری و تعمیر * ۱۰۰

برای مثال، فرض کنید همه کار نگهداری و تعمیر در ماه گذشته ۱۲۰۰ ساعت شده است. از تمام آن ساعت ها، ۹۸۰ ساعت آن صرف کارهای برنامه ریزی شده بود. این بدان معنی است که PMP شما ۸۱.۷٪ خواهد بود.

PMP = Planned maintenance hours ÷ total maintenance hours x 100

PMP = 980 ÷ ۱,۲۰۰ x 100

PMP = 0.817 x100

PMP = 81.7%

معیار PMP

PMP کلاس جهانی ۸۵٪ یا بالاتر در نظر گرفته می شود. با این حال، کافی نیست، برای اینکه بفهمید آیا سازمان شما به بهترین نتایج در کلاس خود می رسد یا خیر، باید در کنار رعایت نگهداری پیشگیرانه، به PMP نیز توجه کنید.

به طور متوسط، حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد از نگهداری برنامه ریزی شده، پیشگیرانه است. با این حال، برنامه ریزی فقط اولین قدم است. برای اینکه نگهداری پیشگیرانه موثر باشد، باید به طور مداوم و به موقع انجام شود. انطباق PM یک معیار نگهداری است که به شما امکان می دهد این دو عامل را اندازه گیری کنید. وقتی انطباق با PM کم است، به این معنی است که کار برنامه ریزی شده در واقع انجام نمی شود. تلاش‌های شما برای تقویت PMP منجر به مزایای ملموسی مانند زمان توقف کمتر یا کاهش هزینه‌ها نمی‌شود.

انطباق PM در سطح جهانی ۹۰٪ است. اگر تأسیسات شما به چیزی نزدیک به این هدف نمی رسد، استراتژی هایی برای بهبود انطباق با PM وجود دارد، مانند ممیزی برای PM های غیر ضروری و استفاده از نگهداری و تعمیر سیار برای آسان تر کردن PM ها.

نحوه بهبود PMP

بهبود PMP بخش مهمی از ارتقای برنامه ریزی نگهداری و تعمیر شما به سطح بعدی است. این به شما امکان می دهد تا درک بهتری از نحوه استفاده از نیروی کار، قطعات و پول داشته باشید. با در اختیار داشتن این اطلاعات، تشخیص ناکارآمدی‌ها، کنترل هزینه‌ها و تصمیم‌گیری برای جلوگیری از شکست آسان‌تر است. بهبود PMP شامل نگاهی دقیق به فرآیندهای نگهداری و استفاده از داده ها برای بهینه سازی آن فرآیندها است.

برای هر دارایی برنامه ریزی کنید

قبل از اینکه بتوانید نگهداری و تعمیر یک دارایی را برنامه ریزی کنید، باید بدانید که به چه نوع نگهداری و تعمیر نیاز دارد. چهار راهبرد اصلی نگهداری و تعمیر برنامه ریزی شده وجود دارد: پیشگیرانه، اجرا تا شکست، مبتنی بر شرایط و نگهداری پیش بینی. انتخاب استراتژی مناسب و دفعات نگهداری وتعمیر مستلزم درک نحوه عملکرد دارایی ها و تأثیر آنها بر تاسیسات شما است.

راه های زیادی وجود دارد که می توانید به این درک برسید، از جمله انجام تجزیه و تحلیل بحرانی، تعیین حالت های خرابی و استفاده از معیارهایی مانند MTBF. برنامه ریزی نگهداری و تعمیر برای هر دارایی در تأسیسات خود پس از آشنایی با تجهیزات خود آسان تر است، خواه این بازرسی روزانه از یک دستگاه حیاتی تولید باشد یا تعویض لامپ در هنگام سوختن.

واکنش خود را به مواقع اضطراری بهبود بخشید

شرایط اضطراری اتفاق می افتد، مهم نیست که چقدر در برنامه ریزی نگهداری و تعمیر مهارت دارید. با این حال، زمان صرف شده برای نگهداری برنامه ریزی نشده به زمان صرف شده برای نگهداری و تعمیر برنامه ریزی شده کاهش می یابد. دسترسی آسان تکنسین ها به منابع تعمیر با کیفیت بالا به آنها کمک می کند تا خرابی ها را سریعتر حل کنند تا بتوانند به کارهای برنامه ریزی شده بازگردند.

یکی از راه‌های بهبود پاسخ به مواقع اضطراری، ایجاد یک مرکز دانش دیجیتال است. این مجموعه ای از اطلاعات ضروری و مفید است که در یک مکان و در قالب دیجیتال قابل دسترسی است. برای مثال، تکنسینی که به خرابی پاسخ می‌دهد می‌تواند وارد یک برنامه CMMS تلفن همراه شود و تاریخچه دارایی، چک لیست‌های تعمیر، نمودارها، مکان قطعات یدکی و موارد دیگر را ببیند. این به تکنسین ها اجازه می دهد تا سریع عمل کنند و بدون اتلاف وقت کار را انجام دهند.

بهبود PMP به شما امکان می دهد تا نحوه استفاده از نیروی کار، قطعات و پول را بهتر درک کنید. با در اختیار داشتن این اطلاعات، تشخیص ناکارآمدی‌ها، کنترل هزینه‌ها و تصمیم‌گیری برای جلوگیری از شکست آسان‌تر است.

ایجاد و بهبود نگهداری کل تولیدی نگهداری کل مولد (TPM) فرآیندها و آموزش را در محلی قرار می دهد تا همه افراد در یک مرکز – از عملیات گرفته تا مهندسی – در نگهداری و تعمیر مشارکت داشته باشند. TPM به همه این امکان را می دهد که مسائل را شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام دهند تا مطمئن شوند که قبل از ایجاد شکست به آنها رسیدگی می شود. این امر TPM را برای افزایش قابلیت اطمینان در هر تاسیسات بسیار مهم می کند. یک برنامه عالی TPM نه تنها تضمین می کند که تیم نگهداری و تعمیر می تواند سریعتر از مشکلات مطلع شود و برای آنها برنامه ریزی کند، بلکه به افرادی که خارج از نگهداری و تعمیر هستند نیز با انجام کارهای کوچک اجازه می دهد تا ساده تر فعالیت کنند. این امر نگهداری و تعمیر برنامه ریزی شده را در بین افراد بیشتری پخش می کند تا بتوان تعداد بیشتری از آن را برنامه ریزی کرد. همچنین تیم نگهداری و تعمیر را برای رسیدگی سریعتر به شرایط اضطراری و تمرکز روی کارهای برنامه ریزی شده بزرگتر و ماهرتر آزاد می کند.

مزیت نهایی برنامه ریزی نگهداری و تعمیر بهتر

برنامه ریزی نگهداری و تعمیر بهتر اولین گام در به حداکثر رساندن تولید در هر تجهیزات است. نگهداری و تعمیر برنامه ریزی شده منجر به زمان کار بیشتر می شود و مسائلی را که باعث تاخیر و اتلاف می شود را از بین می برد. ردیابی و بهبود درصد نگهداری و تعمیر برنامه ریزی شده یکی از راه های اطمینان از این است که تیم نگهداری و تعمیر شما هر کاری را انجام می دهد تا موارد نگهداری و تعمیر برنامه ریزی نشده را کاهش دهد و به یک تاسیسات موفق کمک کند. برداشتن گام‌هایی برای افزایش PMP، ناکارآمدی‌ها را در فرآیند برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیر شما آشکار می‌کند، بنابراین می‌توان آنها را حذف کرد و تیم شما می‌تواند مانند یک ماشین روغن‌کاری شده کار کند.

معیار درصد نگهداری برنامه ریزی شده
معیار درصد نگهداری برنامه ریزی شده
pmp چیست

برای دریافت مشاوره رایگان و دموی نرم افزار نگهداری و تعمیرات با ما تماس بگیرید.

تلفن : ۳۶۲۶۱۸۶۳ -۰۳۱ داخلی ۲۰ –   همراه : ۰۹۱۹۶۹۴۹۴۱۶

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید. Sayna_system@