۵/۵ - (۱ امتیاز)

چرخه عمر تجهیزات

افزایش هزینه سرمایه تجهیزات و پیچیدگی منجر به افزایش ریسک عملیاتی و مالی، مانند پیامدهای خرابی های فاجعه‌بار شده است. این امر فشار سهامداران و نهادهای نظارتی را برای بهبود هزینه یابی و گزارش چرخه عمر تجهیزات تشدید کرده است. خوشبختانه، با پیروی از رویکرد مدیریت کل چرخه عمر تجهیزات، می‌توانید تجهیزات خود را برای رقابت بلندمدت تجاری مدیریت کنید. این با یک نیاز تجاری به وضوح تعریف شده برای تجهیزات شروع  و سیستم‌های مراقبت مرتبط از طراحی تا از رده خارج شدن را شامل می شود.

سرمایه گذاری یک شرکت در تجهیزات خود اغلب با سودی که شرکت ایجاد می کند اندازه گیری می شود. این معیار که به عنوان بازده تجهیزات ثابت (ROFA) شناخته می شود، اغلب در برنامه ریزی استراتژیک استفاده می شود، زمانی که یک شرکت انتخاب می کند که محصول خود را با چه تاسیساتی یا در چه کارخانه ای تولید کند. مدیریت تجهیزات بر دستیابی به کمترین هزینه کل چرخه عمر برای تولید یک محصول یا ارائه خدمات تمرکز دارد. هدف این است که ROFA بالاتری نسبت به رقیب خود داشته باشید تا تولید کننده ارزان قیمت یک محصول یا خدمات باشید. این نه تنها سهم بیشتری از بازار را تضمین می‌کند، بلکه سرمایه‌گذارانی را نیز جذب می‌کند که پایه‌های مالی مناسبی برای ایجاد تجارت بیشتر فراهم می‌کنند.

در سال‌های اخیر، از آنجایی که شرکت‌ها  تفکر استراتژیک‌ در مورد دارایی‌های خود را شروع کرده‌اند، تقاضا برای رویکردی یکپارچه‌تر به طور پیوسته افزایش یافته است. بنابراین، مدیریت مؤثر تجهیزات در طول چرخه عمر آنها مستلزم آن است که همه بخش های درگیر به عنوان یک تیم عملیاتی در هم تنیده کار کنند. بخش نگهداری و تعمیر، به ویژه، باید نقش خود را در مدیریت چرخه عمر تجهیزات در هر مرحله درک کند.

چرخه عمر تجهیزات شامل هشت مرحله اصلی است که هر یک نیاز به مشارکت بخش خاصی دارد:

۱- نیاز تجاری

بسته به صنعت، مدیریت ارشد یک برنامه بلندمدت که شامل جایگزینی تجهیزات قدیمی، دستیابی به تجهیزات جدید که با رشد سازگار است و همچنین یک برنامه استراتژیک دائما در حال تغییر برای کل شرکت را توسعه می دهد. آنها باید به وضوح عوامل کلیدی موفقیت سازمان و قابلیت تولید مورد نیاز برای حمایت از این عوامل موفقیت را تعریف کنند. مستندسازی این اطلاعات پایه و اساس یک برنامه مدیریت تجهیزات موفق را ایجاد می کند.

۲- برنامه ریزی و طراحی تجهیزات

این مرحله نیاز کسب و کار را به یک طرح و طراحی تجهیزات تبدیل می کند. ممکن است یک مرکز جدید باشد، یا ممکن است اصلاحی در یک مرکز موجود برای تولید یک محصول جدید باشد. طراحی تاسیسات باید قابلیت فرآیند مورد نیاز (CpK) را برآورده کند تا الزامات عرضه محصول تعریف شده توسط تجارت را برآورده کند. تیم طراحی، داده‌های اصلی تجهیزات و دفترچه‌های راهنما، داده‌های اصلی نگهداری و تعمیر، تعمیر و عملیات (MRO) و برنامه‌های نگهداری و تعمیر ویژه تجهیزات را مستقیماً به CMMS یا سازمان نگهداری و تعمیر منتقل می‌کند.

۳- تدارکات

هنگامی که ذینفعان طرحی را پذیرفتند، تجهیزات با تلاش بخش تدارکات با استفاده از فروشندگان خارجی ساخته، یا خریداری می شود. تدارکات، طراحی تاسیسات را به مشخصات تجهیزات واضح، از جمله کد و الزامات بازرسی ساخت تبدیل می‌کند. این مشخصات، همراه با الزامات قابلیت اطمینان و تجزیه و تحلیل هزینه چرخه عمر، سپس برای کمک به انتخاب تامین کننده مناسب استفاده می شود. تدارکات همچنین باید استانداردسازی موادی مانند پمپ‌ها، فرستنده‌ها و شیرها را برای ساده‌سازی فرآیندهای نگهداری و موجودی MRO با مشورت بخش نگهداری و تعمیر در نظر بگیرد.

۴- ساخت و راه اندازی

ساخت و ساز باید مطابق با استانداردها و مشخصات مهندسی تکمیل شود. منابع مهندسی داخلی، عملیات، نگهداری و تعمیر با فروشندگان خارجی برای نصب و آزمایش تجهیزات کار می کنند. نگهداری و تعمیر باید در تنظیم برنامه های اولیه دخیل باشد. آنها همچنین اطمینان حاصل می کنند که در مرحله ساخت و ساز، اقدامات نگهداری آتی از نقطه نظر تاسیسات در نظر گرفته شده و برنامه ریزی شده است.

۵- عملیات

این مرحله بیشترین منبع درآمد و در نهایت بازده سرمایه به کار گرفته شده را فراهم می کند. این طولانی‌ترین و گران‌ترین مرحله در چرخه عمر تجهیزات است که اغلب توسط بخش عملیات مدیریت می‌شود. بهره برداری و نگهداری به طور بالقوه می تواند تا ۹۰٪ به کل هزینه چرخه عمر کمک کند. بنابراین، بیشترین پتانسیل در افزایش ROFA در این مرحله است، مشروط بر اینکه فعالیت ها به خوبی برنامه ریزی، مدیریت و بهینه شده باشند.

شناسایی زودهنگام نقص برای جلوگیری از خرابی های فاجعه بار و فراهم کردن زمان برای برنامه ریزی فعالیت های نگهداری و تعمیر حیاتی است. معرفی شیوه‌های نگهداری کاربر محور به دستیابی به سطوح بالایی از قابلیت اطمینان در طول عمر عملیاتی تجهیزات کمک می‌کند.

۶- نگهداری برنامه ریزی شده و پیش بینی شده (PM/PdM)

بخش نگهداری مسئول به حداکثر رساندن در دسترس بودن، قابلیت اطمینان و عملکرد تجهیزات با حداقل هزینه در مرحله بهره برداری است. PM/PdM فرآیندهای موثری برای بهبود در دسترس بودن تجهیزات هستند، اگر برنامه به دقت دنبال شود. در زمان نگهداری و تعمیر اضطراری با فشار هزینه، تمایل به صرف نظر از PM/PdM برنامه ریزی شده است. اما این تنها منجر به خرابی بیشتر، تعمیر و نگهداری اضطراری بیشتر و هزینه‌های نگهداری بالاتر می‌شود. همانطور که شیوه های مراقبت از تجهیزات بالغ می شوند، سازمان باید برنامه های نگهداری و تعمیر را با استفاده از ریسک و اهمیت، و نگهداری و تعمیر مبتنی بر قابلیت اطمینان ارتقا دهد تا PM/PdM مناسب را تعریف کند.

۷- بازسازی

هدف اصلی باید جلوگیری از خرابی تجهیزات باشد. اما هر از چند گاهی، یک نیاز تجاری یا تغییر فناوری، تغییراتی را در تجهیزات توسط مهندسی، نگهداری و تعمیر یا یک فروشنده خارجی به‌عنوان مثال برای افزایش کارایی ایجاد می‌کند. بازسازی به سادگی تجهیزات را به وضعیت «خوب به عنوان جدید» برمی‌گرداند، معمولاً پس از یک شکست عملکردی.

۸- از رده خارج کردن

مرحله نهایی چرخه عمر تجهیزات زمانی آغاز می شود که تجهیزات دیگر نیازهای کسب و کار را به روشی مقرون به صرفه برآورده نمی کند یا در پایان عمر مفید خود قرار دارد. سپس تجهیزات باید به روشی ایمن ساقط شود، از عملیات ادامه دار جدا شود و به طور کامل از مواد شیمیایی فرآیند پاک شود.

یک چشم انداز مشترک، استراتژی و برنامه عمل، پایه و اساس یک برنامه مدیریت چرخه عمر تجهیزات موفق را ایجاد می کند. توسعه چشم انداز، ذینفعان شرکت را گرد هم می آورد تا درک مشترکی از مدیریت تجهیزات ایجاد کنند، در مورد اهداف تجاری به توافق برسند و برنامه ای برای اجرای موفق برنامه آماده کنند.

نتیجه نهایی فرآیند چشم انداز، یک برنامه استراتژیک مدیریت تجهیزات است که برنامه بودجه و مورد تجاری را برای پیشبرد فرآیند مدیریت چرخه عمر تجهیزات بادوام ارائه می دهد.

چرخه عمر تجهیزات
چرخه عمر تجهیزات
مدیریت چرخه عمر تجهیزات

برای دریافت مشاوره رایگان و دموی نرم افزار نگهداری و تعمیرات با ما تماس بگیرید.

تلفن : ۳۶۲۶۱۸۶۳ -۰۳۱ داخلی ۲۰ –   همراه : ۰۹۱۹۶۹۴۹۴۱۶

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید. Sayna_system@