به این مطلب رای بدهید

شش راه برای موفقیت در دستیابی به اهداف نگهداری و تعمیرات پس از خرید نرم افزار CMMS

شما اکنون یک راه‌حل نرم‌افزاری جدید خریداری کرده ­اید، کارمندان خود را در مورد نحوه استفاده از آن آموزش داده­ اید، و اکنون می‌توانید از تمام اهداف تجاری خود در این سال مالی فراتر بروید. اغلب، زمانی که شرکت‌ها نرم‌افزار جدید خریداری می‌کنند، این احساس فراگیر می‌شود که “اکنون چه؟”

تنظیم اهداف نگهداری و تعمیرات متمرکز بر معیارها، یک راه عالی برای اطمینان از اجرای نرم­افزار طبق برنامه است. به عنوان مثال، اگر زمان توقف برنامه­ ریزی نشده در سال گذشته ۱۷ روز باشد – میانگین مدت زمان توقف در همه صنایع – هدف شما برای امسال چیست؟

یک نرم افزار CMMS می­تواند راه درازی را در جهت بهبود بهره وری بپیماید. می­توانید برنامه­ ریزی امور نگهداری و تعمیرات را خودکار کنید، پیش­بینی موجودی بر اساس داده­ ها را انجام دهید و درخواست کارهای نگهداری و تعمیرات را از فرم درخواست کار سایت دریافت کنید. اما برای دستیابی به نتایجی که به دنبال آن هستید، در پشت صحنه کارهای زیادی لازم است صورت گیرد. بررسی­ ها نشان می­دهد که ۷۴ درصد از کاربران CMMS معتقدند که این ابزار بهره­ وری را بهبود می­بخشد، در حالی که ۵۸ درصد آن را به  مقرون به صرفه می­ دانند.

اگر اخیراً یک CMMS خریداری کرده‌اید یا به این فکر می‌کنید که چگونه می‌توانید از نرم‌افزار خود بهره بیشتری ببرید، در اینجا یک نقشه راه وجود دارد که به شما کمک می‌کند در سریع‌ترین زمان ممکن بیشترین بهره را از نرم‌افزار خود ببرید.

  1. عملکرد کارکنان را ردیابی کنید و افراد با بهره وری پایین را شناسایی نمایید.

یک CMMS تصویر واضحی از عملکرد کارکنان به شما می­دهد که به شما می­گوید: الف) کارمندان مناسبی را استخدام کرده­ اید یا خیر. ب) وظایف مناسب را به کارمندان مناسب محول می­کنید  ج) کارمندان شما به اندازه کافی آموزش دیده و با منابع مناسب برای انجام کارهای خود مجهز شده ­اند.

داده‌های دسته بندی شده به شما این امکان را می‌دهد که زمان آچار تکنسین (درصد شیفت کاری یک کارمند که صرف امور نگهداری و تعمیرات واقعی می‌شود)، تعداد دستورکارهای انجام‌شده در یک زمان‌بندی، و زمان صرف شده برای کارهای خاص ( که همچنین از آن به عنوان میانگین زمان تعمیر نیز یاد می‌شود ) را بررسی کنید. اگر یک کارمند زمان زیادی را برای یک کار صرف کند، ممکن است به آموزش بیشتری نیاز داشته باشد یا ابزار مناسبی برای انجام کار مورد نظر در اختیار نداشته باشد.

بسیاری از شرکت­ها کارکنان را به عنوان بخشی از کارآموزی اولیه خود آموزش می­دهند و سپس در این مرحله متوقف می­شوند. با این حال، کارگران به راهنمایی در مورد نحوه استفاده و نگهداری از ابزار­کار خود، بازآموزی دوره‌ای در مورد توصیه‌های ایمنی محل کار و به طور کلی راهنمایی رویه­ ها نیاز دارند. آن‌ها همچنین باید بهترین شیوه‌های مدیریت حادثه ، نحوه مداخله در مواقع اضطراری یا نقص تجهیزات، را بیاموزند.

یک CMMS به شما این امکان را می­دهد اسناد، دستورالعمل­ ها و توصیه ­های OEM را در یک مکان متمرکز ذخیره کنید تا کارکنان همیشه به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

اگر مطمئن نیستید که چرا الگوهای خاصی را در داده‌ها می‌بینید، مانند دستورکارهای نگهداری و تعمیرات بی شمار یا میانگین زمان تعمیر (MTTR) به طور غیر منطقی بالا، از کارمندان خود بپرسید که چه چیزی سر راهشان قرار دارد. ممکن است مسئله آموزش باشد.

اخیرا مطالعه بر روی بیش از ۳۰۰۰ کسب و کار توسط مرکز ملی کیفیت آموزش نیروی کار بر روی آنهایی که آموزش کارکنان را افزایش دادند، صورت گرفته است که در این مطالعه، میانگین افزایش بهره­وری ۸.۶% را شاهد بودند. این مطالعه همچنین نشان داد که شرکت‌هایی که بیشترین سرمایه‌گذاری را در یادگیری در حین کار انجام می‌دهند، فروش خالص بالاتر و سود ناخالص بالاتری برای به ازای هر کارمند دارند.

  1. صحت داده­ها را خوب رعایت کنید.

CMMS شما، قبل از هر چیز، یک مخزن داده برای مدیریت نگهداری همه چیز است. با پایگاه داده خود مانند یک معبد رفتار کنید. صحت ضعیف داده‌ها، پیش‌بینی‌های دقیق را با استفاده از داده‌هایتان سخت‌تر می‌کند، که این موضوع می‌تواند منجر به اشتباهات بزرگی در تصمیم‌گیری‌های تجاری مبتنی بر داده شود، مانند نحوه تخصیص بودجه نگهداری و تعمیرات در سال جاری یا تعیین اینکه آیا شما ظرفیت لازم برای امضای قرارداد با مشتری جدید دارید یا خیر.

در حالی که ورود داده ­های اولیه برای راه اندازی نرم ­افزار شما به احتمال زیاد توسط ارائه دهنده CMMS شما انجام شده است، شما باید بر روی ورود داده­های روزانه که توسط کارمندانتان انجام می­شود نظارت کنید تا اطمینان حاصل کنید که مطابق با استانداردهای خاصی است. از وارد کردن داده‌های تجهیزات مانند شماره مدل، شماره سریال، داده‌های خرید، داده‌های نصب و غیره گرفته تا اطلاعات موجودی قطعات و نیروی کار، فرصت‌های زیادی برای از بین رفتن صحت داده‌ها وجود دارد. در اینجا چند کار وجود دارد که می­توانید برای جلوگیری از بروز این مشکل انجام دهید.

از تکنسین­های خود بخواهید که داده­ها را خودشان وارد کنند.

تکنسین­ها باید دسترسی مستقیم به CMMS داشته باشند تا بتوانند به محض تائید دستورکار، داده­های مربوطه را وارد کنند. این جایگزین بهتری برای پر کردن یک فرم کاغذی توسط تکنسین­ها و ارسال آن به یک کارمند ورود اطلاعات یا دستیار اداری است. ممکن است اطلاعات ناخوانا باشد یا کاغذ گم شود و مستندسازی داده ­ها به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

برای ورود داده­ ها فر م­های مشخصی بسازید.

هر فیلد در فرم­های ورود داده شما باید قوانینی در مورد ورودی­های قابل قبول داشته باشد. این کار کمک می­کند تا از ورود داده­های نادرست ناشی از بی­ دقتی یا سهل­ انگاری جلوگیری کنید. به عنوان مثال، تکنسین­ها نباید بتوانند حروف را در یک فیلد مختص اعداد وارد کنند. برخی از فیلدها باید محدوده قابل قبولی داشته باشند (مثلاً: یک فیلد درصد باید ۰-۱۰۰ باشد)، واحدهای اندازه­گیری ($، فوت، پوند) باشند، یا قوانین قالب بندی خاص (به عنوان مثال: شماره ­های تلفن باید به صورت ۱۱ رقمی قالب بندی شوند). در صورت امکان، یک منوی کشویی اضافه کنید تا تکنسین­ها بتوانند به جای تایپ در یک فیلد متنی، از منوی گزینه­ ها انتخاب کنند. غلط املایی، داده­های گم شده، تکراری بودن، یا واحدهای اندازه­ گیری نادرست می­تواند منجر به داده­های نامناسب و غیرقابل استفاده شود.

محدود کردن مجوزهای کاربر.

محدود کردن دسترسی کاربر به اطلاعات مرتبط. تکنسین­های یک کارخانه ممکن است نیاز باشد اطلاعات اعلام خرابی را ببنند ولی نتوانند آنها را ویرایش کنند.

به طور مرتب سلسله مراتب CMMS خود را بررسی کنید.

شرکت‌های بزرگ معمولاً سلسله ‌مراتب موجودی را در CMMS خود تنظیم می‌کنند تا بین کارخانه‌های تولیدی یا محل‌های کاری مختلف تمایز قائل شوند، چرا که هر کدام سلسله مراتبی دارند که نشان می‌دهد دارایی‌ها در کجا قرار دارند و بر اساس مشخصاتی مانند طبقه، راهرو یا قفسه دسته­ بندی می‌شوند. وقتی شرایط تغییر می­کند ، مثلاً یک کارخانه جدید باز می­شود یا تعدادی از اقلام را به یک واحد ذخیره­ سازی دیگر منتقل می­گردد ،باید این تغییرات را در CMMS خود به روز کنید تا بتوانید تعداد دقیق موجودی را نگه­دارید.

  1. مدیریت موجودی خود را دقیق ­تر کنید

اگر این امر به درستی انجام شود، مدیریت موجودی به موقع می­تواند یک مزیت رقابتی بزرگ باشد. با استفاده از سابقه مربوط به خرابی دارایی و هشدارهای خودکار در صورت کم شدن موجودی، می‌توانید زمان خرابی قطعات را پیش‌بینی کنید و اقدامات لازم برای تعویض را انجام دهید. این به معنای پایین نگه داشتن هزینه­ های موجودی است. یک CMMS داده‌ها را در طول زمان ردیابی می‌کند تا شما بدانید چه زمانی قطعات را سفارش دهید، چه تعداد قطعات یدکی را در انبار نگهداری کنید و کدام قطعات را باید با قطعات با کیفیت‌تر جایگزین کنید.

با ردیابی داده­ ها در طول زمان، می­توانید الگوها را پیدا کنید. شما می­توانید تشخیص دهید که تکنسین­ها از کدام قطعات اغلب یا به ندرت استفاده می­کنند و قطعات را با قطعاتی از تجهیزاتی که در آن­ها استفاده می­شود مطابقت دهید.

ردیابی مکان موجودی یکی دیگر از ویژگی­های قدرتمند CMMS است. از ردیابی موجودی در زمان واقعی استفاده کنید تا روی هر قطعه از موجودی شرکت نظارت داشته باشید. هنگامی که مدیران به موجودی یک کالای خاص نیاز دارند، می‌توانند به جای تماس با مکان‌های مختلف برای ردیابی کالا، آن را در CMMS جستجو کنند.

  1. بررسی شاخص MTTF 

بلبرینگ‌های «ارزان»، تسمه‌های فن و لامپ‌هایی که کارخانه تولیدی شما را روشن نگه می‌دارند می‌توانند در صورت خرابی غیرمنتظره منجر به بروز مشکل و از دست رفتن درآمد شوند. میانگین زمان خرابی (MTTF) یک معیار مهم است که میانگین زمانی را بر حسب ساعت اندازه‌گیری می‌کند که یک دارایی غیرقابل تعمیر قبل از خرابی کار می‌کند.

از آنجایی که این معیار برای دارایی­ هایی که قابل تعمیر نیستند اعمال می­شود، MTTF را می­توان به عنوان میانگین طول عمر دارایی نیز در نظر گرفت. در اینجا، “خرابی” به هر گونه اختلال به اندازه کافی مهم اشاره دارد که منجر به خرابی برنامه ریزی نشده یا جلوگیری از عملکرد یک دارایی به صورت مورد نظر شود. به طور کلی، تیم­های فنی قصد دارند MTTF را تا زمانی که ممکن است افزایش دهند.

هر چه فاصله زمانی بین خرابی قطعه بیشتر باشد، قطعات کمتر نیاز به تعویض دارند، تیم­ها زمان کمتری را برای تعویض قطعات صرف می کنند و سازمان هزینه کمتری را برای تعویض قطعات فیزیکی متحمل می­شود. علاوه بر این، MTTF طولانی‌تر به این معنی است که تیم‌ها در هنگام خرابی یک ماشین غافلگیر نمی‌شوند.

در اینجا آنچه می­توانید در خصوص MTTF انجام دهید را مشاهده می­کنید:

  • بدانید چه زمانی قطعات جایگزین را ذخیره کنید و چه تعداد از آنها را در انبار نگهداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که قطعات با بالاترین کیفیت را با رقابتی ­ترین قیمت­ها دریافت می­کنید (و در صورت نیاز، تامین کنندگان یا قطعات را تعویض کنید.)
  • وظایف نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را با دقت بیشتری بر اساس MTTF دارایی­های کم ارزش خود برنامه ­ریزی کنید.

برای دارایی‌های با ارزش خود، به MTBF (میانگین زمان بین خرابی‌ها) توجه کنید، که میانگین زمانی را که یک دارایی قابل تعمیر قبل از نیاز به تعمیر کار می‌کند بر حسب ساعت اندازه‌گیری می‌کند. MTTF و MTBF ارتباط نزدیکی با هم دارند زیرا دارایی­های ارزان قیمت و غیرقابل تعمیر همان چیزی است که دارایی­های گران قیمت و قابل تعمیر شما را فعال نگه­ می­دارد.

  1. نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را از قبل برنامه­ ریزی کنید.

ارائه دهندگان CMMS همیشه در مورد نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه نگران هستند. نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه به نگهداری منظم و روتین برای نگهداری تجهیزات در شرایط عملیاتی خوب اشاره دارد. نکته حائز اهمیت جلوگیری از توقف برنامه ­ریزی نشده ناشی از خرابی غیرمنتظره تجهیزات است. یک طرح PM موثر مستلزم برنامه ­ریزی دقیق و زمان بندی وظایف نگهداری و تعمیرات بر اساس معیارهایی مانند MTTF و MTBF است. در سال ۲۰۲۰، ۷۶ درصد از شرکت­های تولیدی در سراسر جهان، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را در اولویت قرار دادند. وظایف نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه شامل بازرسی، تمیز کردن، روغن کاری، تعویض روغن، تنظیمات، تعمیرات یا تعویض قطعات می­باشد. نوع نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه مورد نیاز بر اساس عملکرد و نوع تجهیزات متفاوت خواهد بود. PM معمولاً به دلیل هزینه اولیه بالای آن برای دارایی­های با ارزش بالا عملیاتی می­شود.

یک CMMS شما را قادر می­سازد تا وظایف نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را به راحتی هماهنگ کنید. این نرم­ افزار داده­ های نگهداری و تعمیرات سازمان را ذخیره می­کند تا تکنسین­ها بتوانند بازرسی ­ها، تعمیرات و تعویض­ها را پیگیری کنند و دستورکارهای خودکار را دریافت کنند. این سیستم می­تواند وظایف نگهداری و تعمیرات را بر اساس برنامه­ های تولید و سایر کارهای نگهداری و تعمیرات مداوم برنامه­ ریزی و اولویت­ بندی کند و در نتیجه اختلالات را به حداقل برساند.

  1. نکنه پاداش: اجرای نگهداری و تعمیرات تولیدی کامل را در نظر بگیرید.

اگر آماده هستید که عملیات نگهداری و تعمیرات خود را پیاده سازی کنید و واقعاً کارها را ارتقا دهید، نگهداری و تعمیرات پربار، فلسفه ­ای است که مستلزم استفاده از مدیریت نگهداری و تعمیرات به عنوان یک مزیت رقابتی است. TPM با انجام چندین کار برای کمال آن تلاش می­کند – بدون توقف، بدون تصادف، بدون درآمد از دست رفته:

الزام کارکنان به انجام تعمیرات مستقل.

کارکنانی که با ماشین­ آلات کار می­کنند را در مورد نحوه بازرسی و تعمیر تجهیزات آموزش دهید. از کارمندان انتظار می­رود که وظایف معمول نگهداری و تعمیرات مانند تمیز کردن، روغن کاری، و مالکیت بر کار و فضای کاری خود را انجام دهند.

حذف موارد زائد.

هر فرآیند، کار یا موردی که زائد تلقی شود (یعنی ارزشی برای مشتری ایجاد نکند) باید حذف شود.

به اشتراک گذاری مسئولیت­های نگهداری و تعمیرات در سراسر سازمان.

تشکیل تیم های کوچک و چند رشته ای برای انجام تعمیرات پیشگیرانه و مستقل (اپراتورها تجهیزات خود را حفظ می­کنند).

  • استاندارد کردن فرآیندهای کاری برای به حداقل رساندن خطا.
  • مشارکت در بهبود مستمر فرآیند

نگهداری و تعمیرات کامل تولیدی توسط سیچی ناکاجیما ژاپنی بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ اختراع شد و برای اولین بار در شرکت نیپون دنسو (در حال حاضر دنسو) که قطعاتی برای تویوتا تولید می‌کند، اجرا شد. اجرای طرح TPM می تواند اثربخشی کلی تجهیزات (OEE) شما را در طول زمان به میزان زیادی افزایش دهد. در حالی که TPM کارهایی را که معمولاً توسط تکنسین­های نگهداری و تعمیرات انجام می­شود به همه پرسنل کارخانه اختصاص می­دهد، نیاز به تیم نگهداری و تعمیرات اختصاصی را برطرف نمی­کند.

برای دریافت مشاوره رایگان و دموی نرم افزار با ما تماس بگیرید

تلفن : ۰۳۱۳۶۲۶۱۸۶۳ داخلی ۲۰ همراه : ۹۴۱۶-۶۹۴-۰۹۱۹