پیاده سازی نگهداری تعمیرات

پیاده سازی سیستم‌های نگهداری وتعمیرات

به این مطلب رای بدهید

پیاده سازی نگهداری و تعمیرات

پیاده سازی سیستم‌های نگهداری وتعمیرات [بروزرسانی ۲۰۱۹] به کارگیری و پیاده سازی نگهداری و تعمیرات زمانی می تواند موفق باشد که با استفاده از بازخورهای عملی از نظام، بتوان آن را مورد ارزیابی قرار داده و نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود آن را شناسایی کرد.از طرفی داشتن یک روش جامع ارزیابی عملکرد برای سیستم های نگهداری در راستای راهبرد ها و اهداف سازمان ها اهمیت بسزایی دارد 

در مراحل طراحی ،پیاده سازی و استمرار یک سیستم نگهداری ،عوامل با اهمیت که لازم است همگام و سازگار با عوامل تولیدی مورد نظر قرار گیرند در پاسخگویی به سوال های زیر قابل تعریف می باشند:

  •  تجهیزات چگونه طراحی و تولید شوند تا عمر اقتصادی بیشتری داشته باشند و بتوان به راحتی و با هزینه کم آنها را نگهداری نمود؟
  • در دوران بهره برداری از تجهیزات چگونه عمل شود تا تجهیزات، خرابی کمتری داشته باشندو سرعت فرسودگی آنها در حد اقتصادی و قابل کنترل باشد؟

پیاده سازی سیستم‌های نگهداری وتعمیرات

ضرورت طراحی و استقرار نظام های نگهداری در سازمان هایی که قابلیت اطمینان و دسترسی تجهیزات در آنها از اهمیت ویژه ای برخورداراست یکی از مسایل مهم و حیاتی این سازمان ها است.

بهینه سازی راهبردی فقط به بهینه سازی توقفات ارتباط ندارد بلکه به توالی خرابی های تجهیزات نیز مرتبط می باشد.در عمل مدیریت نگهداری باید قادر باشد تحقق دو موضوع مهم ذیل را عملی سازد.

  1.  انتخاب مناسبترین راهبرد پویای نگهداری بر اساس دو فاکتورکلیدی مدت توقفات و تکرار خرابی به شکل همزمان .
  2.  تعیین و توسعه میزان اطلاعات مرتبط به کار اپراتورهای تولید از طریق انتقال دانش کارشناسان.

پیاده سازی سیستم های نگهداری و تعمیرات در صنعت

امروزه یکی از بزرگترین مشکلات در صنعت بخصوص صنایع تولید پیوسته برخورد سلیقه ایی با مقوله نگهداری تعمیرات می باشد و عدم شناخت صحیح مدیران از سطح اثر بخشی تجهیزات همواره هزینه های فرصت زیادی را به صنعت تحمیل می کند .
آگاهی کامل از سطح اثر بخشی تجهیزات وشناخت کانون های بحران تصمیم گیری را جهت انجام بموقع فرایند های نت فراهم می کند وعدم توجه به فرایند هدف گذاری وتعیین استراتژی سبب سردگمی و روزمره گی مدیران و پرسنل درگیر با فرایندهای نت گردیده وزمانی این امر مهم محقق می گردد که مدیران از سطح کارایی و اثر بخشی سیتم نت مطلع باشند .
متاسفانه بارها مشاهده شده که در اکثر صنایع کشور علارغم پیاده سازی سیستم نت وتخصیص هزینه های نسبتا زیاد جهت پیاده سازی و استقرار آن اثری از اثر بخشی وجود ندارد و هرگاه این پرسش مطرح شود که سطح اثر بخشی سیستم نت جاری به چه میزان است هیچ پاسخ کمی قابل ارائه وجود ندارد وبارها این موضوع مطرح شده که معیار شما برای سنجش شدت عملکرد سیستم نگهداری چیست ویا زمان انجام فرایند تعمیرات اساسی را برمبنای چه شاخص و پارامترهایی تعین خواهید کرد . 
آیا واقعا زمان انجام تعمیرات اساسی فرا رسیده و یا بعد از انجام تعمیرات اساسی تجهیزات به سطح اثر بخشی هدف گذاری شده رسیده اند .ولی در عمل همیشه شاهد این موضوع هستیم که صاحبان صنایع زمان تعمیرات اساسی را برمبنی پایان عمر مفید بعضی تجهیزات ویا برحسب عادت سالی یکبار انجام داده ویا تعمیرات را در زمان کاهش فروش محصولات در راس برنامه های خود قرار می دهند .

نتایج پیاده سازی سیستم نگهداری تعمیرات

هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، در مجموع، بخش عمده‌ای از هزینه‌های تولید را در بر می‌گیرد. با توجه به نوع صنعت مورد بررسی، این هزینه چیزی حدود ۱۵ تا ۶۰ درصد هزینه محصول تولید شده را در بر می‌گیرد. تحقیقات نشان داده‌است که حدود ۳۳ سنت از هر دلار که برای فعالیت‌های نگهداری تعمیرات هزینه می‌شود، مربوط به فعالیت‌های غیر ضروری در حوزه نگهداری و تعمیرات می‌باشد این در حالی است که صنایع آمریکا سالانه حدود ۲۰۰ بیلیون دلار برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات خود هزینه می‌نمایند. این بدان معنی است که مدیریت صحیح فرآیند نگهداری و تعمیرات، سالانه، ۶۰ بیلیون دلار صرفه جویی در این حوزه را به همراه خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *