نگهداری تعمیرات بهره ور فراگیر TPM

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM

نگهداری تعمیرات بهره ور فراگیر TPM : تعریف نگهداری و تعمیرات بهره ور TPM در سال ۱۹۷۱ توسط موسسه مدیران فنی ژاپن (JIPE) تدوین شد و تاکنون بدون تغییر مانده است. 
تعریف TPM به شرح زیر است :
۱- هدفمند در پیشینه کردن اثر بخشی تجهیزات (بهبود اثر بخشی کلی)
۲- برقراری یک نظام فراگیر PM که تمام دوره عمر تجهیزات را در بر می گیرد.
۳- تمام واحدها از قبیل واحد نگهداری و تعمیرات، واحد برنامه ریزی تولید و ساخت، واحد بهره برداری تجهیزات، مدیریت مواد و خرید، کنترل کیفیت و از این قبیل را می پوشاند.
۴- مشارکت همه کارکنان، از مدیریت رده بالا تا کارگران سطح کارگاه.
۵- ترویج PM توسط مدیریت انگیزه ای، که شامل فعایت های گروههای کوچک خود گردان می شود

اهداف TPM

در نظامTPM اهداف درجهت تقویت فاکتورهای رقابتی بازار همچون : ” ارائه بموقع محصولات “، ” انعطاف پذیری در تولید” ، “کاهش هزینه ها ” و “افزایش کیفیت محصولات ” تعریف میگردد . در این راستا اهداف استاندارد تعریف شده در سیستم TPM به شرح زیر میباشد :

۱ – کاهش هزینه تولید
۲ – افزایش میزان اثربخشی کلی تجهیزات
۳- افزایش بهره وری نیروی انسانی
۴ -کاهش زمان خرابی و توقف ماشین آلات

منبع : کلینیک نگهداری و تعمیرات-هوشنگ رستمیان

طبق بررسی ها و تحقیقات علمی به وضوح مشخص شده است که یکی از نقاط ضعف اکثر سازمان ها، عدم توجه به ماهیت و مکانیزم عملکردی راهبردهای نگهداری است است. در بسیاری از سازمان ها هیچ گونه فرایند مدون و مکانیزم تعریف شده ای جهت تشخیص نوع راهبرد مناسب با تجهیزات سازمان وجود نداشته و انتخاب راهبرد ها عموماً بدون تحقیق و دانش کافی و تنها بر اساس نظرات شخصی دست اندرکاران امر صورت می گیرد.
به همین سبب آنچه در عمل رخ می دهد علاقه وافر مدیران به انتخاب راهبرد های نوین و استفاده‍ ی ابزاری از اسامی پرتمطراقی نظیر PM، CBM، TPM، RCM و … است. در نتیجه چون انتخاب راهبرد با تحقیق و دانش کافی صورت نگرفته، مسلماً علیرغم صرف هزینه های گزاف جهت استقرار مدل، عواید چندانی برای سازمان در بر نداشته و در نهایت با مدیرانی ناراضی مواجهیم که معتقدند علیرغم استقرار نظام های نگهداری، کاهش چشم گیر و قابل ملاحظه ای در هزینه های سازمان آنها رخ نداده است.

روش اجرایی ‏TPM

شیوه اجرای ‏TPM از تعدادی فعالیت که شامل موارد زیر می‌شود تشکیل شده است:
۱ – وظایف نگهداری و تعمیرات خودگردان توسط اپراتورهای تجهیزات انجام می‌شود.
توسط نگهداری و تعمیرات خودگردان، اپراتورهای تولید، به‌طور ضمنی تبدیل به مالک تجهیزات خود می‌شوند، بدین طریق آن‌ها نه تنها احساس مسئولیت برای مراقبت و نگهداری تجهیزات پیدا می‌کنند، بلکه هم‌چنین در آن‌ها غرور سکاندار صنعت‌گر بودن و احساس تعلق به یک گروه – سازمان بزرگ‌تر به‌وجود می‌آید. این عمل باعث ترویج مشارکت، تعهد به تجهیزات و وظیفه و تمایل به‌سوی مشارکت در اصلاحات تجهیزات و فرآیند می‌شود.
۲ – آموزش اپراتورها جهت بهره‌برداری و نگهداری صحیح تجهیزات تولید.
این آموزش شامل بازرسی تجهیزات با تأکید نیاز برای یک کارگاه منظم می‌باشد. کارگاه منظم یعنی یک مکان کاری تمیز، آراسته و منظم. این ابتکارات نه فقط باعث بهبود قابلیت دسترسی تجهیزات می‌شود، هم‌چنین درگیر شدن و تعهد کارکنان را تلقین کرده و به کوشش‌های بهبود مستمر کمک می‌کند.
۳ – آموزش کارکنان فنی نگهداری و تعمیرات برای بهبود مهارت‌های آن‌ها.
۴ – اعتماد و رضایت کاری بیشتر، احساس تعلق به کارکنان فنی نگهداری و تعمیرات را به‌همراه می‌آورد که باعث تمایل به مشارکت در کوشش‌های بهبود مستمر می‌شود.

آموزش نگهداری تعمیرات TPM

آموزش، پرورش و کارورزی نیروهای کاری یک بخش بسیار مهم از روش اجرای ‏TPM است، بدین‌ لحاظ، ‏TPM خیلی شبیه به TQM است. درگیر شدن و مشارکت کارکنان در بهبود اهداف سازمان نتایج طبیعی نگهداری خودگردان و آموزش و پرورش و کارورزی کارکنان می‌باشد.
در نگهداری و تعمیرات بهره‌ور، اثر بخشی کلی تجهیزات با حاصل ضرب قابلیت دسترسی تجهیزات، نرخ کارائی و نرخ کیفیت آن‌ها به‌دست می‌آید. ابتکارهای گرفته شده در ‏TPM به‌سمت کاهش نواقص به‌صورت ضایعات، عدم قبولی‌ها و دوباره‌کاری‌ها، تلاش‌های ‏TQM سازمان را ستایش می‌کند. در این‌صورت اجرای ‏TPM، شرط لازم در اجرای فلسفه TQM است. این به خصوص در حالت صنایع فرآیندی پیوسته، که TPM می‌تواند شالوده و زیربنای بهبود نتایج و افزایش ارزش افزوده حاصل از کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد باشد صدق می‌کند.
بنابراین ‏TPM یک گام لازم در جستجوی TQM می‌شود، در این‌صورت از یک جهت ‏TPM یک زیر مجموعه TQM است.
ساخت زیربنای مدیریت تجهیزات و نگهداری محکم برای فرهنگ کاری ‏TPM ضرورت دارد. این کار قبل از مشارکت اپراتورها در نگهداری عادی از تجهیزات خود نیز ضروری است.

‏نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM یک راهبرد بهبود نتیجه مدار با محور قراردادن تجهیزات می‌باشد.

شرکت‌های موفق وجوه ‏TPM را با نیازهای سازمان، بخش‌ها و کارکنان خود منطبق می‌کنند. برقراری یک فرهنگ کاری ‏TPM برای یک کارخانه یا کارگاه جدید به‌طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به تغییر تمامی عملیات و روش‌های نگهداری سنتی سازمان‌های قدیمی دشواری کم‌تری دارد. به‌هر شکل، حرکت از نگهداری و عملیات سنتی بسوی ‏TPM می‌تواند با شناخت به موقع تمامی مفاهیم و راهبردهای مرتبط با ‏TPM در ساده‌ترین شکل آن و سپس ساختن بر روی فرهنگ کاری و رویه مدیریت تجهیزات موجود، بسیار ساده‌تر انجام پذیرد.

برخی نکات مهم در استقرار TPM

۱- بازگرداندن تجهیزات تولید به کارکرد یا عملیات بهینه بعد از یک شکست.
۲- حفظ استانداردهای بهره‌برداری و بهبود روش‌های بهره‌برداری.
۳- حفظ شرایط بنیادی تجهیزات.
۴- بهبود مهارت‌های بهره‌برداری و نگهداری.
۵- بهبود ضعف‌های طراحی و عیب‌های تجهیزات.
۶- فعالیت‌های بی نیاز از تعمیر و مدیریت اولیه بر تجهیزات، شامل اشکال زدایی کافی در مراحل نصب و راه اندازی.

منبع : نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM – کلینیک نگهداری و تعمیرات-هوشنگ رستمیان

برای دریافت مشاوره رایگان و دموی نرم افزار نگهداری و تعمیرات با ما تماس بگیرید

تلفن : ۳۶۲۶۱۸۶۳ -۰۳۱ داخلی ۲۰ – همراه : ۹۴۱۶-۶۹۴-۰۹۱۹

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *